Algoritmes op social media veranderen constant, zo vaak zelfs dat het een grote uitdaging is om constant bij te blijven. Naast alle veranderingen op Facebook, hebben er nu ook een aantal ingrijpende updates op Instagram plaatsgevonden. Zoals bij de meeste apps, maakt Instagram gebruik van zelflerende systemen om een unieke feed te creëren voor elke gebruiker. Dus de manier waarop jij de app gebruikt bepaalt je ervaring. Ook al volg je dezelfde accounts als iemand anders, gaat je ervaring nog verschillen omdat deze gebaseerd is op hoe je interactie aangaat met die accounts.
Er zouden drie factoren zijn die bepalen wat je zien krijgt in je feed:
- Interesse: aan de hand van je interacties op vergelijkbare content.
- Nieuwheid: hoe recent een post online geplaatst is.
- Relatie: hoe close je bent met degene die het gedeeld heeft en hoeveel interactie je ermee aangegaan bent.
Wat voor impact heeft het vernieuwd algoritme voor bedrijven en merken?
Ook al beweren ze bij Instagram dat ze geen voorrang geven aan persoonlijke profielen of business accounts, toch zal net zoals op Facebook het organisch bereik aanzienlijk dalen de komende maanden. Waar Instagram wel belang aan hecht, is engagement. Hoe sneller je publiek interactie aangaat met je post, hoe meer gewicht deze krijgt. Check daarom wanneer je volgers online zijn en post op die momenten.
Ga de conversatie aan
Hoe sterker de relatie met je volgers, hoe hoger de relevantie. Neem dus dagelijks voldoende tijd om te reageren op comments of posts van volgers die je taggen of je hashtag gebruiken. Idealiter doe je dit binnen het uur na het verschijnen van je post om het bereik gunstig te beïnvloeden. Maar hou er rekening mee dat de interacties authentiek moeten zijn. Reacties zoals “Great pic ?” of “Nice feed!” worden afgestraft, probeer dus een waardevolle conversatie aan te gaan met je volgers.
Vertel Stories
Instagram Stories gaan zwaarder doorwegen qua relevantie aangezien deze als een vorm van engagement worden beschouwd. Ook de comments, shares en de swipe up-mogelijkheid in Stories zullen een grotere rol gaan spelen. Zet hier dus zeker op in en ga aan de slag met alle tools die het platform biedt zoals GIF, emoji-sliders en polls.
Met de komst van IGTV wil Instagram nu ook inzetten op langere video’s, het grootste verschil met YouTube: verticale video’s. Durf dus te experimenteren met langere en vertical video’s.
Val op en trek aandacht
Je zal er ook voor moeten zorgen dat je posts je publiek even doet stoppen met scrollen om meer te zien of lezen. Instagram registreert hoe lang je doelpubliek naar een post blijft kijken. Je beelden moeten dus de moeite waard zijn maar ook je caption moet interesse opwekken en deze even vasthouden. De album-functie is bijvoorbeeld al een handige manier om langer de aandacht te trekken.
#hashtag
Vergeet natuurlijk de hashtags niet! Beperk je tot een aantal relevante hashtags en vergeet je brand-hashtag niet. De mogelijkheid om hashtags te volgen is ook een interessante manier om extra bereik te genereren, zorg ervoor dat je content je volgers triggert om niets te willen missen.
Zorg dat het plaatje klopt
Wees altijd consequent in je stijl en probeer posts op elkaar af te stemmen. Zorg voor een sterke look and feel die past bij je merkidentiteit en gebruik filters consistent. Mensen volgen je omwille van bepaalde verwachtingen die ze van je merk hebben, probeer hier dus ook aan te voldoen.
Last but definitely not least; het zal binnenkort mogelijk zijn om native posts te promoten op Instagram via de Facebook Business Manager. Wij zeggen: ein-de-lijk! Maar we mogen dus ook verwachten dat dit op termijn zal betekenen dat je zal moeten adverteren om een aanzienlijk bereik te behalen. *UPDATE*: het is sinds juni 2018 mogelijk om Instagram posts native te promoten via de Facebook Business Manager.
Zit je met vragen of benieuwd hoe je je strategie het beste kan bijsturen? Contacteer ons!