In juni woonden we in Utrecht alweer een zeer interessante editie van het Congres Facebook & Instagram Marketing bij. Benieuwd naar onze insights en learnings? Lees ze hieronder!
Naast vier break-out sessies over uiteenlopende topics waren er ook drie keynote sprekers. Thomas Moen had het over ‘The Power of Trust and Influence’ en Sedge Beswick vertelde over ‘Instagram: It’s a Business’. David Arnoux sloot de dag af met ‘Growth Hacking & Social Media’.
- Thomas Moen sprak over de kracht van vertrouwen. De kost van adverteren op social media is momenteel nog betaalbaar voor zo goed als alle bedrijven. Maar de realiteit is dat het wel steeds duurder wordt. Daarom is het tijd om te investeren in een zo optimaal mogelijke manier van adverteren en af te stappen van ‘hope marketing’. Door in te zetten op reach en engagement hopen bedrijven dat hun marketinginspanningen vruchten zullen afwerpen. Maar zolang je geen gebruik maakt van een sales funnel blijft dit slecht een gok.
Er zijn momenteel 3 grote verschuivingen op til:
- Conversation is the new lead: consumenten moeten je eerst kennen en vertrouwen vooraleer ze overgaan tot actie.
- Community is the new brand: enkel door een band op te bouwen met je fans of volgers word je een sterk merk.
- Your customer is the hero, you’re the guide: in plaats van te claimen dat je merk of product fantastisch is, zorg je er best voor dat anderen over jou praten. Luister naar hen en stem je verhaal af op datgene waar zij waarde aan hechten.
Zet dus in op storytelling voor een publiek dat je nog niet kent en biedt hen hulp of een oplossing. Werk met engaging content bij het publiek dat je wel al kent en werk daarna toe naar sales content bij een publiek dat je al voldoende hebt opgewarmd. Of kortweg: ‘It’s not about the products we sell, but the stories we tell’.
- Sedge Beswick, eigenaar van een influencer marketingbureau, deelt mee dat influencer marketing ook steeds vaker rond data en ROI opgebouwd wordt. Het gaat verder dan influencers die eenmalig vertellen hoe geweldig een bepaald merk of product is. Indien je het goed doet, kan je ROI zelfs oplopen tot 11-17x.
De toekomst van influencer marketing zal volgens haar dit inhouden:
- Steeds meer long-format video (IGTV) in combinatie met shoppable content, zelfs voor Live.
- Influencers zijn content creators die zorgen voor een always-on consistentie. Steeds vaker lange termijn-samenwerkingen, verhoogde frequentie en wederkerende contracten.
- Voice: besturingssystemen zoals Alexa zullen een deel gaan uitmaken van de nieuwe samenleving, denk dus ook tijdig aan audio-content.
Influencer marketing zal een veel grotere rol gaan spelen binnen marketingplannen, maar het is dus belangrijk om de juiste keuzes te maken. Kies influencers die bij je merk of product passen, zorg dat het verhaal authentiek is en ga voor lange termijn-samenwerkingen. Hoewel het zeer moeilijk is om rechtstreeks te verkopen via influencers, is het belangrijk dat je nagaat hoe zij jou kunnen helpen om je verkoop te doen stijgen.
- Volgens Growth Hacker David Arnoux draait alles rond experimenteren. Wat je hiervoor nodig hebt? De juiste mindset, een goed uitgedacht proces, een team met verschillende profielen en tactieken. Wat opvallend is, is dat volgens hem de kwantiteit van de experimenten soms belangrijker is dan de kwaliteit aangezien een slecht afgelopen experiment vaak minder schade zal opleveren dan alle positieve experimenten samen.
Een goed uitgedacht proces ziet er volgens David zo uit:
- Gather ideas: bedenk ze zo gek als ze kunnen
- Rank ideas: geef een bepaald gewicht aan bepaalde ideeën
- Outline experiments: zorg dat ze meetbaar zijn
- Work work work: voer de experimenten gedurende twee weken uit
- Study data: meten is weten en trek de juiste conclusies
Wil je groeien? Experimenteer, test en leer. Vooral social media zijn geen exacte wetenschap en wat voor de ene wel werkt, heeft misschien niet het gewenste effect bij jouw doelgroep. Door zo veel mogelijk formats te testen en analyseren kom je tot een goede strategie die voor jou werkt.
Zit je met vragen of benieuwd hoe je je strategie het beste kan bijsturen? Contacteer ons!