Facebook kondigde eind vorig jaar weer een nieuw algoritme aan. Voortaan worden berichten van vrienden en communities als belangrijker beschouwd dan deze van pagina’s. Bedrijven hebben jarenlang de kans gehad om Facebook als gratis marketingtool in te zetten, maar het organisch bereik van je posts zal alleen maar nog verder dalen. Alleen als je bereid bent om te investeren, kan je je doelgroepen nog bereiken.
Wat betekent dit concreet en wat kan je eraan doen?
- Foto’s en video’s scoren beter qua bereik en engagement dan links. Posts met traffic naar de website als doel leiden gebruikers weg van de Facebook-omgeving. Foto’s en video’s houden hen net binnen het kanaal. Native content for the win! Als je video’s wil plaatsen, doe dit dan zeker ook native en plaats geen links naar YouTube of Vimeo, daar is Facebook namelijk geen fan van en ze spelen ook niet automatisch af.
- ‘Engagement bait’ wordt afgestraft. Vraag gebruikers dus niet letterlijk om te reageren, delen of liken. Focus op content die gebruikers op zo’n manier aanspreekt dat ze spontaan reageren en delen maar forceer dit niet. Moedig conversaties aan want hoe langer de gesprekken en reacties in de comments zijn, hoe kwalitatiever ze volgens het algoritme zijn.
- Bouw een community uit en onthou dat 50 actieve gebruikers meer waard zijn dan 500 passieve volgers. Voor sommige bedrijven is het interessant om met Facebookgroepen te werken. Volg wel een duidelijke visie, zorg voor een meerwaarde voor de leden en investeer voldoende tijd in het relevant houden van je groep.
- Je kan niet meer om advertising heen. Als je je doelgroep wil bereiken, zul je slim moeten investeren in paid media. Afhankelijk van je vooropgesteld doel en beschikbare budget, klein of groot, er zijn eindeloos veel mogelijkheden om straffe resultaten te behalen.
Wil je graag meer weten? Contacteer ons!