7 tips om meteen beter te scoren op Google
Elk bedrijf heeft tegenwoordig wel een website, dus de concurrentie om vlot gevonden te worden, is groot. Hoe zorg je ervoor dat je hoog scoort in de Google-ranking? Veel ondernemers publiceren regelmatig interessante artikels of schakelen zelfs SEO-experts in, maar de resultaten volgen niet en je website staat pas op de derde pagina in de zoekresultaten. Met het toepassen van een paar simpele trucjes kan je de positie van jouw site in Google meteen beïnvloeden.
- Sla aan het bloggen
Google geeft voorkeur aan dynamische sites; websites waarop regelmatig nieuwe content staat. Dat betekent niet dat je dagelijks je homepage moet aanpassen. Kies voor een blog waarop je nieuws of realisaties brengt en voeg hier regelmatig nieuwe artikels aan toe. Dit hoef je niet onnodig ingewikkeld te maken, je kan beter wekelijks een korte tekst schrijven dan om de zoveel tijd een lange update.
- Schrijf over de behoeftes van je klanten
Nu je toch aan het bloggen bent, kan je je website extra interessant maken als je schrijft over de problemen van je klanten. Wat houdt jouw potentiële klant bezig? De kans is namelijk groot dat hij zijn vragen letterlijk als longtail zoekopdracht op Google ingeeft. Schrijf dus over herkenbare issues om op te vallen bij je doelgroep en hen antwoorden op hun vragen te bieden.
- Zoekwoorden wishlist
Natuurlijk gebruik jij als professional liefst technisch vakjargon die je expertise benadrukken, je klant zoekt wellicht op meer voor de hand liggende termen. Luister tijdens gesprekken aandachtig naar je klant en hou bij welke woorden zij gebruiken. Gebruik de Google Keyword Planner om uit te zoeken welke keywords populair zijn en hoe hoog de concurrentie ervoor is. Maak een lijstje met relevante zoektermen en gebruik ze doorheen de content van je website.
- Check waar jouw klanten op zoeken
Gebruik Google Search Console om te checken waar jouw klanten op zoeken. Naast je eigen favoriete keywords, moet je namelijk ook rekening houden met hoe klanten zoeken. En zij zoeken vaak aan de hand van keyword phrases, de longtail zoekopdrachten dus. Als zij dus letterlijk zoeken naar ‘Hoe vindbaarheid Google vergroten’, heb jij er baat bij als deze termen bijna letterlijk zo terugkomen op jouw site.
- Geef je pagina’s een naam
Google toont in zoekresultaten vaak de link als titel, dus zorg hier voor een duidelijke omschrijving van het topic waarover je pagina of artikel gaat. Een link die ‘untitled’ heet, zal weinig clicks opleveren. Als het kan, gebruik de keyword phrase van de pagina in je titel.
- Besteed aandacht aan links
De hyperlink is één van de belangrijkste factoren waar Google rekening mee houdt. Zoekmachines kijken namelijk naar de woorden die gebruikt worden in links om te bepalen welke content erachter schuilgaat. Gebruik links op pagina’s op zo’n manier dat ze keywords benadrukken, schrijf bijvoorbeeld niet ‘klik hier om meer te leren over SEO’ maar kies liever ‘lees meer over SEO (Search Engine Optimization)’.
- Maak afbeeldingen en video’s search-friendly
Door afbeeldingen en video’s toe te voegen aan je artikels, geef je zoekmachines nog meer kansen om je te vinden. Maar geef ze een naam die overeenkomt met populaire zoektermen en vergeet de alt-text niet. Deze tekst heeft als doel de afbeelding te omschrijven voor wie deze om technische redenen bijvoorbeeld niet kan zien op je website. Je alt-text heeft een tweevoudig doel: SEO en informatie.
Kan je hier wat hulp bij gebruiken? Contacteer ons!