Heb je al gehoord van UX design? Deze afkorting staat voor User Experience of in het Nederlands verwoord, gebruikservaring. Je kan wel een mooie website hebben, maar die levert je niets op als niemand ‘m gebruikt. Hou dus rekening met de wensen van je eindgebruikers aangezien zij degenen zijn die je website zullen gebruiken en zorg ervoor dat ze alles snel terugvinden.
Waarom is UX design nodig en hoe pak ik dit aan?
Als surfers een positief gevoel ervaren op je site, zullen ze vaker terugkeren en veel sneller converteren. Een conversie is bijvoorbeeld een inschrijving op je platform of nieuwsbrief of een aankoop in je webshop. Stel je gebruikers dus centraal en vertrek niet van je eigen subjectieve voorkeuren of wensen.
Hoe pak je dit aan? Breng de user journey van je klanten in kaart. Bepaal de persona’s, het doel of de situatie en de context. Het kan veel waardevolle informatie opleveren om een onderzoek uit te voeren. Organiseer diepte-interviews met klanten of prospects en doe een data-onderzoek op basis van je huidige structuur en content. Via Google Analytics kan je zeer precies in kaart brengen hoe je website dient opgebouwd te zijn zodat je een beleving creëert voor je doelgroep.
Vergeet hierbij wel niet dat je website naast gebruiksvriendelijk ook vindbaar moet zijn. Een visueel sterke website met veel afbeeldingen wordt niet altijd goed geïndexeerd door Google. Zorg voor een balans tussen visuals en tekstuele inhoud en voeg ook zeker altijd alt-text toe.
Het is niet altijd nodig om een volledig nieuwe website te laten ontwikkelen. Laat je huidige website eens grondig analyseren op vlak van UX design. Het is mogelijk dat je met een aantal aanpassingen al voor een veel betere gebruikservaring kan zorgen. Check ook zeker of je website volledig is en deze alle elementen bevat die hij moet bevatten.
Wil je graag meer weten? Contacteer ons!