Door het vernieuwde Facebook algoritme is het heel wat moeilijker om je doelgroep te bereiken. Hierdoor zullen Facebook Groups een veel belangrijkere rol gaan spelen. Deze Facebookgroepen zijn de perfecte manier om een community op te bouwen, gelijkgestemden samen te brengen en een conversatie aangaan. Een Facebookgroep kan dus een efficiënte manier zijn om het dalend bereik tegen te gaan. Maar dit wil niet zeggen dat je je pagina zomaar links moet laten liggen. Gebruik je pagina om interacties aan te gaan met je doelgroep. Voorzie daarnaast advertentiebudget om je belangrijkste boodschappen bij de juiste doelgroep te brengen. Een groep vult een pagina dus aan, maar kan deze nooit vervangen.
Waarvoor kan je Facebookgroepen dan wel gebruiken?
Denk eerst na waar rond je een actieve community kunt bouwen. Is dat je dienst of product, je missie, een doel, een uitdaging, een testpanel? In het begin zullen de leden misschien niet spontaan beginnen posten. Probeer de conversatie zelf aan te moedigen door op regelmatige basis zelf iets te posten. Zorg vooral dat deze content gevarieerd is en gebruik de groep niet direct als verkoopkanaal. Deel liever tips, expertise of weetjes, post iets grappigs of stel vragen, organiseer een oproep of actie. Je inspanningen moeten wel een relevante en directe link hebben met het doel van je groep. Het heeft geen zin om enkel en alleen commerciële content te plaatsen.
Twijfel je of het topic relevant genoeg is voor je doelgroep, vraag eventueel aan enkele potentiële leden wat zij ervan denken. Maak ook gebruik van enkele ambassadeurs die mee kunnen modereren, conversaties op gang helpen brengen, kunnen antwoorden als jij er even niet bent, … In de statistieken kan je nagaan wie de meest actieve leden zijn dus het kan een leuke kans zijn om hen op regelmatige momenten te belonen. Zo zorg je ervoor dat ze gemotiveerd blijven, maar vermijd dat het een wedstrijd wordt.
Daarnaast zijn er nog extra mogelijkheden die een pagina niet biedt. Je kan documenten uploaden zoals e-books, je kan een groepschat maken om mensen sneller te helpen, een evenement aanmaken enkel voor de leden van je groep, … Zorg ervoor dat je groep een meerwaarde biedt en dat de mensen die toetreden tot de groep deze ook als een meerwaarde beschouwen.
PRO-TIP: koppel je groep aan je pagina zodat je niet vanuit je eigen persoonlijke profiel hoeft te communiceren.
Wil je graag meer weten? Contacteer ons!