Je hebt wellicht een miljoen redenen en onderwerpen om te bloggen. En als je je blog goed onderhoudt en voedt, doet het wonderen voor je SEO. Maar hoe start je hiermee en is een blog wel haalbaar en relevant voor jouw organisatie?
Keep it fresh
Zoekmachines houden van verse, unieke content. Maar meestal pas je de pagina’s op je website nauwelijks aan. Daarom is het slim om je blog wekelijks te updaten. In zoekresultaten scoren nieuwe en relevante pagina’s het best. Dus als jouw website al meer dan een jaar niet meer geüpdatet is, zal een nieuwkomer hoger ranken. Door te bloggen bouw je relaties op met je lezers, benadruk je je expertise-rol én geef je Google nieuwe content om te indexeren.
Sleutelwoorden
Keywords wegen niet zo zwaar door als ze vroeger deden. Dezelfde keywords opnieuw en opnieuw in een blogartikel proppen ongeacht of ze iets bijdragen aan de inhoud, wordt afgestraft. Deze keywords moeten een doel dienen, zorg dus dat je unieke termen gebruikt die nauw aansluiten bij de topics waarover je schrijft. Als je woorden gebruikt die te specifiek zijn en niemand zoekt erop, of als je termen gebruikt die te vaak gebruikt worden, zal dit je SEO-wise niets opleveren. Wat werkt wel? Long-tail keywords en letterlijke zinnen waarop mensen zoeken. Focus dus op het beantwoorden van vragen.
Images
Door afbeeldingen en video’s toe te voegen aan je artikels, geef je zoekmachines nog meer kansen om je te vinden. Maar geef ze een naam die overeenkomt met populaire zoektermen en vergeet de alt-text niet. Deze tekst heeft als doel de afbeelding te omschrijven voor wie deze om technische redenen bijvoorbeeld niet kan zien op je website. Je alt-text heeft een tweevoudig doel: SEO en informatie.
Vergeet social niet
Connecteer je blog met Facebook en andere social media-kanalen en je zorgt weer voor een extra manier waarop Google je naar voren schuift als mensen zoeken naar je bedrijf. Zo geef je lezers ook de kans om je content te delen en te verspreiden en zo je bereik nog meer te vergroten.
Laat iemand anders voor je schrijven
Om je eigen blog te verder aan te vullen met expertisecontent, kan je beroep doen op gastbloggers. Werk wel alleen samen met schrijvers die experts in hun branche zijn en een goede reputatie hebben. Screen hen en ga na of je unieke content krijgt aangeleverd en niet een duplicaat van een artikel dat ze eerder voor een andere blog schreven. Als je ‘t goed aanpakt, kan hun populariteit een gunstig effect hebben op je ranking.
Wil je graag meer weten? Contacteer ons!