Facebook weet ongelofelijk veel over zijn gebruikers, meer dan elk ander medium. Naast alle demografische gegevens die je zelf invult zoals woonplaats, leeftijd, geslacht en taal, beschikt Facebook ook over heel wat je interesses. Like je video’s van recepten, krijg je meer van deze content te zien. Klik je op links van berichten die over voetbal gaan, krijg je vaker voetbal en sport te zien. Zo kan je op basis van interesses al heel wat top-of-the-funnel doelgroepen gaan bepalen. Ga dan aan de slag met verschillende advertisingmogelijkheden.
Custom audiences en lookalike audiences
Om je advertising naar een hoger niveau te tillen, ga je best aan de slag met custom audiences. Dit is een doelpubliek dat je zelf creëert en waarmee je van potentiële klanten effectieve klanten maakt. Deze doelgroepen zijn gebaseerd op data die je al ter beschikking hebt. Maar je moet de individuen hierover wel informeren omwille van de GDPR.
- Klantenbestand: heb je een CRM-systeem of een e-maildatabase? Facebook kan zijn data matchen met informatie die jij al in je bezit hebt. Dat kunnen namen zijn, voornamen, geboortedatum, e-mailadres of mobiel nummer.
- Websitebezoekers: door een Facebook pixel te installeren op je website kan je personen gaan retargeten op basis van hun surfgedrag. Hierbij kan je tot 180 dagen teruggaan. De mogelijkheden:
- Alle websitebezoekers
- Bezoekers van een specifieke landingspagina
- Op basis van:
- Events die je installeert: bv. complete registration, add to cart, purchase, …
- Zoekgedrag
- De taal waarin ze je website bekeken hebben
- Het toestel dat ze gebruiken (mobile (split iOs/Android) vs. desktop)
- De frequentie van hun bezoek
- De tijd die ze doorbrengen op je website (top 25%, top 10% of top 5%)
- De UTM-code waarmee ze reeds eerder op je website terecht kwamen
- Engagement: iedereen die een interactie aan ging met:
- een video die je op je pagina hebt geplaatst op basis van kijkduur (3sec/10sec, 25/50/75/95% VCR)
- je Facebookpagina (tot 365 dagen terug):
- Paginabezoek
- Een post of advertentie
- Klik op CTA-button op je pagina
- Mensen je die een bericht gestuurd hebben
- Mensen die een post bewaard hebben
- Je Instagram business profile: tot 365 dagen terug. PRO-TIP: link je businessprofiel aan je Facebook pagina.
- Iedereen die:
- Je Instagramprofiel bezocht heeft
- Een interactie aangegaan is met je profiel, een post of advertentie
- Een private message gestuurd heeft
- Een post opgeslagen heeft
- Iedereen die:
- Events: ook als je events organiseert, kan je hier waardevolle data uit verzamelen. Je kan doelgroepen maken van mensen die aangegeven hebben dat ze naar je event gaan of erin geïnteresseerd zijn. Zo bouw je voor toekomstige events een doelgroep op van mensen die zeer waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw events.
- Lookalike audiences: Facebook voorziet de mogelijkheid om doelgroepen aan te maken op basis van gelijkaardige profielen. Aangezien ze gelijkaardig gedrag vertonen op basis van onder andere interesses, clicks of likes zijn het interessante prospects om te bereiken.
Wil je graag meer weten? Contacteer ons!