Influencer marketing is een vorm van marketing waarin de focus ligt op het inzetten van het netwerk van invloedrijke personen. Ze posten actief op social media, YouTube of schrijven blogs en hebben een groot aantal volgers als trouwe achterban. Via deze influencers hoop je jouw product of dienst onder de aandacht te brengen bij zijn of haar netwerk. Je lift dus in feite mee op de bekendheid en populariteit van deze personen. Door hen in te schakelen om je boodschap te verspreiden, beschouwt het netwerk dit als authentieker dan dat je zelf als merk je boodschap verkondigt.
Word-of-mouth
Zo hoop je dus het aankoopgedrag van je doelgroep te beïnvloeden. Consumenten staan namelijk tegenwoordig wantrouwiger tegenover commerciële boodschappen. Ze hechten veel meer vertrouwen aan mond-tot-mondreclame. Daardoor gaan ze nog steeds liever af op aanbevelingen van mensen die ze kennen. Influencer marketing is een soort digitale vertaling van mond-tot-mondreclame. Ook al kennen de volgers de influencer niet persoonlijk, ze hebben er wel een soort band mee. Ze identificeren zich er ook mee. De influencer richt zich vaak op een bepaalde niche waarbij zijn of haar volgers dus al interesse tonen in deze nichemarkt.
Wat wil je ermee bereiken?
Let er dus wel steeds op dat het netwerk en de interesses van een influencer aansluiten bij jouw doelgroep en marketingdoelen. Je schakelt namelijk beter geen fashionista of beautyblogger in om je nieuwe biermerk aan de man te brengen. Vraag je eerst af wie en wat je wil bereiken. Zo kan je bijvoorbeeld je naamsbekendheid vergroten, het imago van je product versterken of een doelgroep bereiken die je anders moeilijk kunt bereiken.
Hoe zit dat praktisch?
Hoe wil je dat influencers jouw product met hun achterban delen? Bespreek vooraf duidelijk wat je verwachtingen zijn en wat de influencer net wel of niet mag communiceren. Wat je best niet doet, is een influencer vragen om vooraf gemaakte berichten te delen. Influencers zijn namelijk populair om duidelijke redenen; hun volgers voelen zich aangesproken door de stijl en topics van die persoon. Dus je laat het liever over aan de ‘expert’ om zijn of haar draai te geven aan een bericht. Dit komt ook weer de geloofwaardigheid ten goede. Geef voldoende input en een duidelijke briefing, maar laat de influencer doen waar hij of zij goed in is.
Welke vergoeding je tegenover je inzetten van influencers plaatst, bepaal je zelf. Sommige merken spreken een vergoeding in geld af, anderen geven gratis producten of diensten weg of nodigen de influencers uit op een event. Als je verwacht dat een influencer je producten gebruikt of draagt, is het logisch dat je hen deze bezorgt. Alleen zo kan de influencer een geloofwaardige blogpost, video of foto delen waarin je product de hoofdrol krijgt.
Effectiviteit meten
Hoe meet je of je influencer marketingcampagne geslaagd is? Wel, de resultaten zijn niet altijd rechtstreeks meetbaar. Stel op voorhand bepaalde KPI’s op waaraan je het succes van de campagne wilt aftoetsen. De belangrijkste KPI’s hierbij zijn bereik en engagement. Hoe vaak werd het bericht bekeken, geliked, gedeeld? Natuurlijk kan je verkoop meteen steil de hoogte inschieten, maar meestal hebben consumenten herhaaldelijke blootstelling nodig en moet je het succes op lange termijn hierbij ook in beschouwing nemen.
Als je niet goed weet hoe je er zelf aan begint om influencers te vinden en te contacteren, kunnen wij je hierbij helpen. Contacteer ons!