Via welke kanalen komt de traffic op jouw website binnen en hoe kan je het succes van je website of pagina’s meten? Breng je websitebezoekers in kaart en ga aan de slag met Google Analytics.
Bezoekers kunnen op heel wat manieren op jouw website terechtkomen:
- Via Google
- Via je Facebookpagina
- Via de website van een andere organisatie
- Via een e-mailing
- Via offline media waarop een link naar je site te vinden is
Om nu te meten hoe je website scoort of hoe je links het via social media doen, doe je beroep op Google Analytics. Start bij ‘Acquisitie’ > ‘Alle verkeer’ > ‘Kanalen’ om te checken via welk kanaal bezoekers op je site terechtkomen. Google Analytics onderscheidt vijf kanalen:
- Direct: bezoekers die het adres van je site ingeven in de zoekbalk van hun browser.
- Organic: bezoekers die via een zoekmachine op je website terechtkomen
- Social: bezoekers die via social media naar je website geleid zijn. Check de bronnen Facebook, Instagram en Twitter om zeker alle traffic in beschouwing te nemen.
- Referral: bezoekers die op je site terechtkomen via andere sites die een link naar die van jou hebben.
- E-mail: bezoekers die doorklikken in één van jouw mailings, vaak komt dit verkeer ook terecht bij referral.
Om meer details te zien over de specifieke bron waar bezoekers vandaan komen, kan je doorklikken op elk kanaal of naar het rapport ‘Acquisitie’ > ‘Alle verkeer’ > ‘Bron/Medium’ te kijken.
Hulp nodig? Contacteer ons!