De wonderlijke wereld van social media verandert zo frequent en vaak zo drastisch, dat het niet gemakkelijk is om altijd bij te blijven. Welke social media kanalen zijn relevant as we speak? Algoritmes, wetgevingen of trends in beschouwing genomen, zijn dit de belangrijkste social media kanalen om als organisatie op in te zetten.
Belangrijkste kanalen voor bedrijven
Facebook blijft het grootste kanaal, maar is door het veranderend algoritme steeds meer een mediaplatform aan het worden. 65% van de Belgen of zo’n 7,50 miljoen gebruikt Facebook. Daarvan is 84% een mobiele gebruiker. Hoewel dit actieve gebruikers zijn, gedragen ze zich in realiteit eerder passief. Interactie aangaan vormt een hoge drempel en een groot deel van de gebruikers kijkt voornamelijk naar je content zonder actie te ondernemen. De uitdaging ligt er hier dus in om hun aandacht te grijpen met kwalitatieve content en hen te triggeren om interactie aan te gaan.
Instagram wordt voornamelijk gebruikt door een jongere doelgroep die op zoek is naar inspiratie. Ze willen visueel aantrekkelijke content zien. Niet elk product of iedere dienst leent zich hier even goed toe. In België gebruikt 26% van de bevolking Instagram, omgerekend zo’n 3 miljoen mensen.
LinkedIn wordt door privéprofielen gebruikt als personal branding en bedrijven zetten het in als employee branding. België kent 2,76 miljoen actieve leden.
Pinterest wordt voornamelijk gebruikt ter inspiratie en leidt veel traffic naar achterliggende websites. Over Belgische gebruikers zijn geen cijfers bekend. Globaal gezien komt 5% van de referral traffic van websites via Pinterest. 81% van de gebruikers is vrouwelijk en heeft een koopintentie. 87% van de pinners heeft al eens een product gekocht via Pinterest. Daarbij komt nog eens dat de gemiddelde levensduur van pins vier maanden is, wat het een ideaal kanaal maakt voor evergreen content.
Nice to have, but …
Zet je er actief op in of hanteer je een aanwezigheidspolitiek? Aanwezig zijn op Google+ heeft een positief effect op zoekresultaten. Aanwezigheid op Twitter betekent een meerwaarde afhankelijk van de sector waarin je bedrijf actief is, ook gezien de korte levensduur van Tweets die gemiddeld 15 minuten bedragen.
The dark side
Het delen van berichten gebeurt steeds vaker in een privé-omgeving. Denk hierbij aan messaging apps zoals Facebook Messenger, WhatsApp en Snapchat, platformen die door 54% van de Belgen gebruikt worden. Het grootste voordeel van dark social, voor de gebruikers toch, is dat het delen van berichten one-on-one kan gebeuren zonder dat iemand anders het hoeft te zien.
Wil je graag meer weten? Contacteer ons!