Het internet is niet meer weg te denken en blijft een ideale manier om consumenten te bereiken. Maar hoe ziet het surfgedrag van Belgen er precies uit? Hoeveel tijd spenderen ze online? Hoe gaan ze om met data privacy en hoe ziet hun online koopgedrag eruit?
Van de 11, 46 miljoen inwoners in België, begeeft 89% of 10,20 miljoen zich dagelijks online. 71% bezit een smartphone terwijl 77% een laptop of desktop computer bezit. Gemiddeld gebruiken Belgen iets meer dan 5 uur per dag het internet. Hiervan wordt gemiddeld 1u34 aan social media gespendeerd.
Zo’n 89% gelooft dat bescherming van persoonlijke data belangrijk is, maar slechts 41% verwijdert cookies en 34% gebruikt ad blockers. Dataprivacy wordt wel steeds belangrijker. Mensen beginnen meer en meer te beseffen dat ze voorzichtiger moeten omgaan met het achterlaten van hun gegevens op websites of via social media.
Hoe is het gesteld met het online shopgedrag van Belgen? Maandelijks zoekt gemiddeld 71% van de Belgen online naar producten of diensten en 70% bezoekt deze webshops ook. 6,76 miljoen Belgen of 56% koopt online producten of diensten waarvan evenveel gebruikers hun aankoop voltooien via mobiel als via laptop of desktop. Hun aankopen zijn goed voor een totale revenue van 4,29 biljoen euro. De Belg shopt dus gemiddeld op jaarbasis voor zo’n € 635 en dit voornamelijk in de categorieën fashion & beauty, elektronica en travel.
Wil je graag meer weten? Contacteer ons!