Welke social media kanalen zijn de beste match voor jouw organisatie? Zet jij in op alle mogelijke social media kanalen of kies je er liever één of twee waarop je ’t echt geniaal en grondig aanpakt? Denk eerst grondig na over onderstaande punten en kies liever één kanaal waarop je ‘t goed aanpakt dan louter aanwezig te zijn op alle kanalen.
- Ga eerst na wie jouw doelgroep is. Shoppen ze jouw product on- of offline, of beide? Op welke social media kanalen zijn je klanten effectief aanwezig? Als je doelgroep hoofdzakelijk uit mannen tussen 16 en 25 jaar bestaat, ga je hen bijvoorbeeld niet bereiken via Pinterest.
- Ben je zelf al aanwezig op bepaalde kanalen? Vind je het moeilijk om een passende tone-of-voice te bepalen of kan je geen straffe visuals voorzien? We helpen je graag analyseren via welke kanalen je je doelpubliek best bereikt en hoe je dit ’t best aanpakt.
- Welke content heb je ter beschikking? Een blog, aantrekkelijke visuals, producten, aanbiedingen … Breng eerst in kaart wat je kan communiceren en bepaal op basis hiervan welke kanalen het meest geschikt zijn. Heb je inspirationele lifestylebeelden voorhanden, is Instagram mogelijk the way to play. Als je een blog hebt of voornamelijk productshots ter beschikking hebt, kan Facebook jouw voorkeurskanaal zijn.
- Bepaal hoeveel tijd en welk budget je wil investeren. Voorzie maandelijks minstens een paar uur om je contentkalender in te vullen en monitor je kanalen dagelijks. Zorg er ook voor dat je een deel van je mediabudget kan spenderen aan social advertising.
PRO-TIP: het kan wel handig zijn om een pagina of profiel aan te maken op alle social media-kanalen zodat je naar de toekomst toe wel al de (juiste) gebruikersnaam in je bezit hebt. Deze achteraf proberen te claimen of afgeleiden maken waardoor je klanten je niet terugvinden, is niet aangewezen.
Wil je graag meer weten? Contacteer ons!