Meten is weten en dat geldt ook voor je inspanningen op social media. Heel wat bedrijven gebruiken het kanaal, maar er gaat vaak onvoldoende aandacht naar social media posts tracken. Een handige manier om te zien of je campagnes resultaten opleveren, is door UTM-codes toe te voegen. UT-what? Door het toevoegen van een UTM-code wordt extra informatie toegevoegd aan de URL. Wanneer iemand klikt op de link slaat Google Analytics de informatie van de URL op in een cookie zodat je alle acties van de bezoeker kan volgen. Door zoveel mogelijk informatie aan je URL toe te voegen, kan je dus verschillende acties en processen in kaart brengen.
Hoe voeg je deze informatieve elementen toe aan een link?
- campaign source: verwijzende site (bv. facebook, google, nieuwsbrief, …)
- campaign medium: marketingmedium (bv. social, banner, e-mail, …)
- campaign name: herkenbare campagnenaam (bv. kerstcampagne, gratis e-book, …)
- campaign term: om je publiek/targeting te identificeren (bv. vrouw nl 25-34)
- campaign content: de content van je advertentie (bv. regenjas, -50%, …)
PRO TIP: gebruik de Google Analytics URL builder van Facebook om gemakkelijk url’s met UTM-codes te genereren.
Hoe vind je deze terug in Google Analytics?
Stap 1. Log in via analytics.google.com
Stap 2. Klik op ‘Acquisitie’
Stap 3. Ga naar ‘Campagnes > alle campagnes’
Stap 4. Zoek op campagnenaam, medium of source
Stap 5. Wil je zoeken op basis van de content, klik dan op ‘Overige’ bij primaire dimensie, kies ‘Acquisitie > advertentiecontent’.
Wil je graag meer weten? Contacteer ons!