De hashtag #DeleteFacebook duikt na het Facebook-schandaal plots overal op. Heel wat gebruikers reageren verontwaardigd op het nieuws over datagesjoemel van Zuckerberg. Gaan Facebookers nu massaal hun accounts verwijderen? En wat betekent dit voor jouw social media-strategie?
Als je niet tot in detail op de hoogte bent van het Cambridge Analytica-schandaal, vatten wij het kort voor je samen. Cambridge Analytica maakte misbruik van miljoenen gebruikersgegevens die ze via Facebookapps verzamelden. Hiermee heeft het bedrijf een grote rol gespeeld bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de Brexit door mensen te profileren. Daarna werden ze in contact gebracht met bepaalde advertenties of aankondigingen.
Vertrouwen gebruikers het platform nu niet meer? Gaan ze massaal over tot #DeleteFacebook om hun privacy terug te claimen? Nee, de grote massa blijft z’n account braaf behouden en het aantal gebruikers is stabiel gebleven. Je Facebookaccount verwijderen lost het losjes omgaan van organisaties met je data niet op. Facebook is namelijk niet de enige die we met de vinger mogen wijzen. Ook Pinterest en Run Keeper doen vrolijk aan third party sharing, het delen van je data met derden. Als je zelf wil nagaan welke apps via Facebook allemaal over je gegevens beschikken, kan je ze hier raadplegen en verwijderen.
GDPR
De GDPR gaat hier beterschap in brengen. Deze wetgeving gaat er namelijk voor zorgen dat het onmogelijk wordt om aan third party sharing te doen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker.
De impact van onder andere het Facebook-schandaal voor de gebruiker is vrij groot, maar wat met de gevolgen voor adverteerders? Facebook schrapt de mogelijkheid om bereikinschattingen te geven voor alle custom audiences. Dat zijn doelpublieken die je kan creëren op basis van een Facebookpixel op je site, e-mailadressen databases of gebruikers die interactie zijn aangegaan met je posts of je pagina. Concreet betekent dit dat je minder specifiek kunt voorspellen welk bereik je campagne gaat hebben of wat de resultaten ervan zijn.
CRM-data
Als je doelgroepen opstelt aan de hand van CRM-data, op basis van een e-mailadressenbestand dus, gaat Facebook je voortaan vragen of je klanten expliciet toestemming hebben gegeven. Zij moeten namelijk aangeven of hun e-mailadres voor advertentiedoeleinden gebruikt mag worden.
Facebook, datalekken en opkomende veranderingen maken het dus niet gemakkelijk. Als je je afvraagt of je je social media-strategie nog succesvol, realistisch en up-to-date is, bekijken we dat graag samen met je. Contacteer ons!