Content maken en online plaatsen is niet iets waar je zonder strategie aan begint. Vraag je eerst af met welke vragen je klanten zitten en hoe content hen iets bijdraagt, hen helpt of antwoorden geeft. Aan de hand hiervan bepaal je welk type je voor hen voorziet en zorg je er altijd voor dat je een meerwaarde biedt. Maak geen content die jij wilt maken, voorzie content die je bestaande of nieuwe klanten willen zien.
Ga op zoek naar de ‘content sweet spot’, het punt waarop de vragen of aspiraties van je klanten samenkomen met de expertise van jouw merk of bedrijf. Deze sweet spot zal je helpen bepalen welke content het verschil zal maken ten opzichte van je concurrenten. Blijf wel zo dicht mogelijk bij je merkidentiteit, als jouw bedrijf in de reissector opereert, ga dan niet communiceren over interieurtrends.
Laat jij je bij aankopen leiden door emoties of ga je rationeel te werk? Geloof je in alle USP’s die merken van de daken schreeuwen? Meestal niet. Consumenten laten zich veel vaker leiden door emotionele drijfveren en rationaliseren pas achteraf. Het Golden Circle-model van Simon Sinek raadt daarom aan om uit te gaan van ‘why’. Waarom bestaat je merk en wat betekent dit voor de consument? Wat drijft jou als bedrijf? Sinek’s credo ‘why’ maant aan om te communiceren en handelen van binnen naar buiten. Na de ‘why’ volgt de ‘how’, hoe je doet wat je doet. Hierin wordt uitgelegd wat jouw USP’s zijn, waarom jij iets beter of anders doet dan een ander. Vaak wordt geloofd dat dit de motiverende factoren zijn in het besluitvormingsproces van consumenten maar dit is dus vaak niet zo. Na de ‘how’ komt pas de ‘what’, de producten of diensten die je verkoopt.
Stel je doelen
Als je wil inzetten op content marketing, denk dan ook eerst grondig na over wat je ermee wilt bereiken. Maak geen content omwille van de content, maar zorg ervoor dat deze voldoet aan minstens één marketingdoel. Meet ook of je je doel aan het bereiken bent aan de hand van KPI’s. Stel Key Performance Indicators op die de effectiviteit van je content meten en stuur bij wanneer nodig.
Wil je graag meer weten? Contacteer ons!