Facebook staat wedstrijden toe maar je hebt je als bedrijf wel aan een aantal regels te houden. Je mag mensen niet vragen om je bericht te delen op hun tijdlijn, je mag ze niet laten taggen in een foto waar ze zelf niet op staan en je mag ze niet vragen om iets op hun persoonlijk profiel te posten. Daarnaast mag je de winnaar van een wedstrijd niet taggen op je pagina, je mag alleen bekend maken dat er een winnaar is en dat hij/zij een persoonlijk bericht zal ontvangen.
Wat laat Facebook dan wel toe? Je mag vragen aan de deelnemers om je pagina te liken, je post te liken, op je post te reageren en iets te posten op jouw pagina. Het is dus bijvoorbeeld wel toegestaan om te vragen om een persoon te taggen in een reactie. Het is ook een optie om deelnemers te vragen om een e-mail te sturen met daarin een motivatie om te winnen of te antwoorden op een vraag.
Enkele tips?
Vermeld de voorwaarden in je wedstrijdpost en maak ook de duur van je wedstrijd duidelijk kenbaar.
Je kan best een wedstrijdreglement opstellen dat de voorwaarden van de wedstrijd bepaalt. Op deze manier kan je discussies vermijden. Het is zeker niet noodzakelijk om voor elke wedstrijd een gerechtsdeurwaarder aan te stellen, maar bij grotere wedstrijden is dit geen overbodige luxe. Het is aangeraden om te vermelden dat Facebook niets met de wedstrijd te maken heeft en dus ook geen verantwoordelijkheid draagt.
De Belgische wet verbiedt om een prijs door het lot aan een deelnemer toe te wijzen. Je moet de deelnemers bijvoorbeeld een schiftingsvraag laten invullen of een originele foto laten posten. Zo kan je degene die de schiftingsvraag goed heeft beantwoord of de meest originele foto heeft gepost, uitroepen tot winnaar.
Wil je graag meer weten? Contacteer ons!